Business Events In a Transformative Era: Between Tradition and Innovation

First Future Meeting Space Research Meeting in Frankfurt

25.03.2024

Emerging opportunities, persisting classics, fading models: business events in a transformative era. This year's research phase of the Future Meeting Space innovation network - the result of a collaboration between the GCB German Convention Bureau and the Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO - focuses on the question: "What's coming, what's staying, what's going?"  

The constant spread of megatrends such as New Work, demographic change and artificial intelligence is increasingly shaping our daily lives. These developments have already brought about major changes, particularly in the area of business events. While some offerings have already been displaced and others have remained untouched, significant and sometimes hidden potential continues to emerge in various areas. Which standards and processes in the business event ecosystem will remain, disappear or emerge? The aim of this year's research phase is to identify the opportunities for all players along the customer journey at an early stage and to strengthen them through data-based and scientifically sound decisions.  

  

The first research meeting therefore took us back in time and on a tour of the Messe Frankfurt GmbH archives, where the research group embarked on a journey to the roots of trade fairs in Germany. The insights into the past gained here provided valuable insights for shaping the future between tradition and transformation, offered the basis for stimulating discussions about the future of business events and promise an exciting research phase for 2024.  

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Pia Büßecker presented one way in which this future could look. Her start-up The metagame AI GmbH focuses on the target group of gamers. By examining the behavior of gamers in real time, the company collects a variety of data, which is then summarized in a scientific framework to efficiently match talent with companies.  

Zum Abschluss des Tages besuchte die Gruppe mit dem Dough House in Sachsenhausen eine besondere Location. In einem Impuls ging es unter anderem und die Chancen und Herausforderungen von Umnutzungen und Zwischenutzung von bestehenden Gebäuden.

Den zweiten Tag eröffneten Sarah Schütz und Lily Sondhauß von neosfer GmbH mit einem Impuls zur unternehmensinternen Innovation. Anhand von Best Practices zum Metaverse inspirierten sie zu neuen Denkansätzen und Ideen. Ihre Expertise erstreckt sich über verschiedene Branchen und bietet Unternehmen die Möglichkeit, ihren Innovationsprozess zu beschleunigen und erfolgreich zu gestalten.

Im Workshop des Fraunhofer Instituts für Arbeitswirtschaft und Organisation wurden weitere Best und New Practices zu 13 identifizierten Megatrends, die die Zukunft von Business Events bereits prägen und weiterhin prägen werden, gesammelt und diskutiert. Dabei eröffnete besonders die Vielfalt an Trends und Herausforderungen ein breites Spektrum an Diskussionsmöglichkeiten. Ein Schwerpunkt lag hierbei vor allem darauf, sich an die wandelnden Bedürfnisse der Zielgruppe anzupassen. Hierbei ist in erster Linie Innovation der Schlüssel, um immer individuelleren Anfragen gerecht zu werden.

Nächster Schritt im Forschungsprozess ist die Erstellung einer Heatmap, die zeigt, wie stark Veränderungen wichtige Elemente, Prozesse und Geschäftsmodelle innerhalb eines Ökosystems beeinflussen.

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